Pusse metall


Generelle tips.
Jeg bruker et utslitt frottehåndkle som underlag når jeg pusser metall. Det beskytter benken og det gir et mykt underlagt for det jeg skal pusse. Når pussingen er over så bretter jeg det bare sammen og legger det opp i skapet. Hvis det blir riktig ille så byttes det ut med at annet utslitt.

De beste pusseklutene er utslitte oppvaskkluter. Ellers sparer jeg på hullete sokker som kastes etter bruk.

RUSTFRITT STÅL
De aller fleste har et spisebestikk i rustfritt stål. Da slipper man vanligvis metallpussen. Men stål blir også matt etterhvert og får flekker blant annet i oppvaskmaskinen. Så innimellom bør man polere dette også. Jeg bruker to forskjellige metoder.
1. Tapp varmt vann i oppvaskkummen og hell i 1/2 dl klorin. Legg bestikket i. Tapp ut vannet, skyll bestikket i rent vann. Tapp i nytt vann i kummen og ha i litt vaskemiddel for håndoppvask. Skyll godt og tørk helt tørt med håndkle.
2. Bruk pussemiddel for stål og puss på samme måte som sølvbestikk. Vask med såpevann, skyll godt og tørk helt tørt med håndkle.


SØLV

Jeg synes at de fleste midlene som finnes fungerer bra på sølv, og har derfor både pussekluter, svamp og flytende.

Flytende sølvpuss påføres med klut. Gni godt særlig mellom tinnene på gaflene. Polér  med  ren og myk klut. Vask alt bestikk med såpevann, skyll godt og tørk med kjøkkenhåndkle.




TIPS: Jeg bruker aldri børste når jeg vasker sølvbestikk, da blir det riper. En myk oppvaskklut er tilstrekkelig.

Kobber og messing

I mange år brukte jeg pussemidlet  Gloria, men det har byttet navn til Fossli pussemiddel. Det selges i noen butikker, men også direkte fra produsent
Jeg blander den ut med litt vann eller Zalo slik at det blir en "krem" som smøres på. Så gnir jeg kraftig for å få bort anløpingen. Noen steder bruker jeg en myk tannbørste for å komme til. Tilslutt poleres med helt ren klut. Først da får jeg den flotte overflaten jeg vil ha. jeg skyller altid med lunkent vann. Da får jeg vasket bort rester av pussemidlet. 
På lysestaker blir det ofte stearinrester. Det er fristende å skrape med kniv. Men da blir det ofte riper i metallet. Den enkleste måten er å holde lysestaken under rennende varmt vann, da smelter stearinet. (Husk at dette tipset bare kan brukes på lysestaker av metall og ikke på glass som vil sprekke.) Det er dessuten lurt å samle opp den bløte stearinen slik at den ikke tetter til sluk og avløpsrør.

Store lysestaker kan legges i bløt i en bøtte med veldig varmt vann.

Etterpå pusses lysestakene med egnet pussemiddel og poleres med ren klut.